Γεωργία Καλοδίκη

Συνθέτις

Συνέντευξη

Περιγράψτε μου το ιδανικό σενάριο της σταδιοδρομίας σας σε δέκα χρόνια από τώρα.

Θα ήθελα να έχω την οικονομική άνεση να αφοσιωθώ αποκλειστικά στην σύνθεση. Δυστυχώς είναι πολυ δύσκολο στην σημερινή πραγματικότητα ένας συνθέτης σύγχρονης μουσικής να ζήσει αποκλειστικά απο παραγγελίες και αναθέσεις έργων. Έτσι η διδασκαλία αποτελεί ίσως την μόνη εναλλακτική λύση γεγονός πολύ λυπηρό μια και ταλαντούχοι άνθρωποι δεν έχουν τον χρόνο να αφιερωθούν σε αυτό που αγαπούν.

Πώς βλέπετε την ιδέα της σταδιοδρομίας στην Ελλάδα;

Την έννοια της σταδιοδρομίας ως μια σταδιακή διαδικασία ανέλιξης στο σύγχρονο καλλιτεχνικό προσκήνιο την θεωρώ μια σχετικά εύκολη αλλά και μάταιη προσπάθεια. Στην Ελλάδα ο χώρος είναι μικρός. Αρκούν κάποιες γνωριμίες και άλλες τόσες συστάσεις για να κάνεις μια αρχή. Στην πραγματικότητα όμως προτιμώ να σκέφτομαι την έννοια της καριέρας σαν απόρροια των καλλιτeχνικών μου αναζητήσεων και όχι σαν στόχο. Η δίψα για καταξίωση οδηγεί σε λάθος καλλιτεχνικές επιλογές.

Ως σύγχρονοι συνθέτες, στο πολιτιστικό τοπίο των ημερών μας, αισθάνεστε "αδικημένοι";

Αισθάνομαι καταραμένη και ευλογημένη ταυτόχρονα. Είναι μια αντιφατική εποχή οπου τα πάντα μπορούν να γίνουν δεκτά αρκεί να καταταχθούν στον τομέα της σύγχρονης τέχνης. Δυστυχώς όμως είναι άλλο κάτι να γίνεται δεκτό και άλλο κατανοητό.

Τι φοβάστε περισσότερο;

Φοβάμαι πολύ την απραξία και την στασιμότητα.

Θα μπορούσατε να είστε κάτι άλλο εκτός από μουσικοί;

Αρχιτέκτονας.

Αισθάνεστε ριζωμένοι σε κάποια παράδοση;

Ριζωμένη όχι. Αναπόφευκτα όμως επηρεασμένη απο την ευρωπαική μουσική παράδοση.

Πόσο σας ενδιαφέρει συνειδητά η ιστορία και το μέλλον της μουσικής;

Η επιτυχία ενός έργου τέχνης έγκειται κατα την γνώμη μου στον βαθμό που εμπεριέχει μέσα του εξελιγκτικά όλες τις φάσεις που προηγήθηκαν στην Τέχνη μέχρι την στιγμή της υλοποίησής του.

Σας λέει κάτι η λέξη "πρωτοπορία";

Η πρωτοπορία στην μουσική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα επιτεύγματα της avant garde της δεκαετίας του '60 και γενικότερα με την γένεση του νέου, του πρωτότυπου και του ανατρεπτικού. Παρολαυτά το κυνήγι του διαφορετικού όταν παίρνει διαστάσεις υστερίας μάλλον ταλαιπωρεί την Τέχνη παρα την προάγει.Αντίθετα, είναι θαυμαστό όταν η ιστορική στιγμή ωριμάζει και γεννιέται το νέο ως ανάγκαιότητα.

Μουσική ή "νέα μουσική";

Στην ιστορία της μουσικής έχουν υπάρξει «νέες μουσικές». Πιστεύω ότι η δική μας εποχή βρίσκεται στην διαδικασία ωρίμανσης ενός υλικού που θα αποτελέσει την απαρχή της νέας μουσικής του 21ου αιώνα. Για την ώρα οι προσπάθειες για την κατάκτηση του νέου εξαντλούνται σε αναμοχλεύσεις avant garde ή νεορομαντικών τεχνικών ενώ φυσικά η μουσική τεχνολογία παρέχει για την ώρα μια ενδιαφέρουσα πηγή δυνατοτήτων επεξεργασίας του ήχου.

Συναυλία ή δίσκος;

Παρόλο που μια καλή συναυλία είναι δυνατόν να βιωθεί ως κάτι ανεπανάληπτο, πάντα απολάμβανα την πολυτέλεια που προσφέρει ένα CD. Μπορείς να ακούσεις αμέτρητες φορές ένα κομμάτι, οποιαδήποτε ώρα και άρτια εκτελεσμένο.

Ακούτε μουσική στον ελεύθερο χρόνο σας; Αν ναι, τι; Αν όχι, τι άλλο κάνετε;

Δεν μπορώ να πω οτι χαλαρώνω με την μουσική. Αυτόματα ακούγοντας κάτι μπαίνω σε εγρήγορση γεγονός που με κάνει να την αποφεύγω όταν θέλω να ξεκουραστώ. Συνήθως χαλαρώνω διαβάζοντας.

Διαβάζετε; Αν ναι, τι;

Με ενδιαφέρει πολύ η μελέτη των αισθητικών θεωριών και η φιλοσοφία της Τέχνης γενικότερα.

Πρώτη έντονη μουσική ανάμνηση;

Η μουσική απο την ταινία Η Οδύσσεια του διαστήματος.

Αναφέρετε μια προσωπικότητα (οποιουδήποτε χώρου) που εκτιμάτε βαθιά.

Noam Chomsky.

Αναφέρετε έναν καλλιτέχνη (όχι απαραίτητα μουσικό) και ένα έργο τέχνης που σας έχει σημαδέψει.

Ο συγγραφέας Thomas Mann και το βιβλίο του Μαγικό βουνό.

Αναφέρετε μια μορφή τέχνης που σας αφήνει παγερά αδιάφορους.

Ο σύγχρονος αμερικάνικος κινηματογράφος.

Ποια θεωρείτε σημαντικά ζητήματα στον σύγχρονο κόσμο;

Υπάρχει τεράστια ανισοκατανομή πνευματικού και υλικού πλούτου στον κόσμο ενώ ένας παραμορφωτικός καθρέφτης στρεβλώνει διαρκώς την κουλτούρα μας που ισοπεδώνεται απο την βιομηχανία παραγωγής προτύπων. Κάθε προσπάθεια συλλογικής αντίδρασης στο κατεστημένο θυσιάζεται στον βωμό της ανάδειξης υπερτροφικών Εγώ. Δυστυχώς ζούμε στην «εποχή των ευκαιριών».

Πώς θεωρείτε, αν θεωρείτε, ότι συμβάλλετε; Τι μπορεί να κάνει η μουσική σήμερα;

Δυστυχώς με το να γράφουμε μουσική δεν αλλάζει ο κόσμος. Η μουσική έχει τεράστια πνευματική και παιδευτική δύναμη στην Ιδανική Πολιτεία του Πλάτωνα. Η δική μας είναι κάθε άλλο παρά ιδανική.

Περιοδικό Highlights (Ιούλιος-Αύγουστος 2007)